ייעוץ ניהולי וארגוני אישי לבעלי עסקים ומנהלים

ייעוץ ארגוני ניהולי הוא תהליך מסודר עם מטרה סופית ברורה: להביא את העסק או החברה למצב טוב יותר, המתגלם במחזור, ברווחיות ובהתנהלות השוטפת. התהליך מתאים לבעלי עסקים מכל סדר גודל ותחום פעילות, ובכל שלב של חייהם, כמו גם למנהלים, לזכיינים, לרשתות מזכות ולעצמאיים, שמבינים את הערך האדיר שיכול להביא יועץ מנוסה ורציני.

למה בכלל צריך ייעוץ ניהולי וארגוני?

בכל חברה ועסק יש דרכי התנהלות שמתקבעות עם הזמן, גם אם הן לא יעילות במיוחד. יש אנשים שממלאים את אותו התפקיד כבר שנים רבות, יש קשרים ארוכים עם ספקים, יש שגרת עבודה, יש היררכיה ותרבות ארגונית, וכן הלאה. בזמן שהטייס האוטומטי הזה פועל, הרבה דברים חולפים מתחת לרדאר: חוסר יעילות, בזבוז, מוטיבציה נמוכה.

יתרה מכך, המנהל או בעל העסק שמתרוצץ מסביב לזנב ולשעון, לא תמיד מוצא את הזמן כדי להרים את הראש, לקחת פסק זמן, ולראות מה באמת קורה. כך נוצרת תחושה מוצדקת של כיבוי שריפות, של התשה, וגרוע מכך – העסק או החברה לא נעים קדימה אלא במעגלים.

הרבה בעלי עסקים ומנהלים הם ברי סמכא בתחומם. הם שולטים מצוין במוצר ובטכנולוגיה. אבל מה שפחות מפותח אצלם זה כישורי הניהול, בין אם במישור הפיננסי, במישור השיווקי, בהנעת העובדים ועוד. הם לוקחים על עצמם לבד את האלונקה, עסוקים בדברים שאינם מצטיינים בהם, וממילא – עקב העומס יש היבטים ניהוליים שנדחקים לקרן זווית. החלטות משמעותיות נדחות שוב ושוב, שיפורים לא מבוצעים, אין הסתכלות אסטרטגית קדימה, ולא מבינים לא העסק מדמם.

את כל הבעיות האלה, ועוד רבות אחרות, ייעוץ ניהולי וארגוני נועד לפתור.

מה כולל ייעוץ ניהולי?

בתור התחלה, ייעוץ ניהולי משתנה בין בעלי עסקים ומנהלים. למשל, יש הבדל בין עסק שנמצא בשלבים הראשונים לחייו, עסק שנמצא בתקופה של צמיחה, חברה שחווה האטה ואף משבר, עסק השוקל לפתוח סניף חדש או לרכוש מתחרה, חברה שמכניסה שירות או מוצר חדש, וכן הלאה. כמובן שהתכנים של ייעוץ אישי למנהלים משתנים גם לפי תחומי הפעילות, היקף הפעילות, היעדים ועוד.

כדי לתת טעימה אציג להלן מספר היבטים מרכזיים, העשויים לעמוד במרכז תהליך הייעוץ אצל בעלי עסקים ומנהלים שונים.

ייעוץ ניהולי

איך היועץ נותן תמונה אובייקטיבית ומקצועית?

היועץ סוקר את כל ההיבטים בעסק, החל במצב הפיננסי, דרך סוגיות של תמחור, גבייה, שיווק ומכירות, ההתנהלות השוטפת ועוד. מתוך בדיקה זו עולות נקודות הכוח, החוזקות של העסק והמנהל, הנכסים שעומדים לרשותו. מאידך, מתגלות גם הבעיות, החולשות ונקודות התורפה, השטחים המתים שגורמים לבזבוז, חוסר יעילות, רווחיות נמוכה, תחושת חוסר מיצוי של הפוטנציאל העסקי, וכדומה.

היועץ מעניק נקודת מבט שונה מזו שהתקבעה אצל הלקוח. זוהי תמונה מקצועית, אובייקטיבית ורחבה, של אדם שאינו מעורב רגשית ומסוגל לומר את האמת כפי שהיא. אכן, פעמים רבות מדובר בפרספקטיבה חדשה המאירה פינות חשוכות, ומאפשרת ללקוח להתבונן במצב בעיניים פקוחות.

אבל יותר מכך, כבר בשלב הזה היועץ יכול לספק תובנות, עצות וטיפים לשיפור הנקודות הטעונות שיפור וחיזוק. כל אלו גם יוכנסו בהמשך לתוך תוכנית עסקית מסודרת ומפורטת, שעימה הלקוח יתנהל בשנה או השנתיים הקרובות.

איך היועץ משפר את הרווחיות?

לכל פתרון ושינוי שעולה במהלך הייעוץ, יש היבט כלכלי משמעותי, לכן קיימת חשיבות גדולה לכישורים הפיננסיים של היועץ ובכלל לניסיונו הרב מהשטח. אבל גם אם נתפקד בפן הכלכלי כפשוטו, נראה כי היועץ יכול לסייע במגוון רחב של תחומים.

ראשית, הוא עוזר לעשות סדר בעסקים שבהם הנושא הפיננסי אינו מנוהל היטב. היועץ מסייע להבין את כלל הנתונים הכלכליים הנדרשים לקבלת החלטות, להבין את הרווחיות האמתית של העסק, לקרוא את הדוחות של רואה החשבון, וכדומה.

בתוך כך, היועץ עשוי להכווין לצעדים שמשפרים משמעותית את הרווחיות. למשל, הקטנת הוצאות על ידי ניהול מו"מ מחודש עם ספקים, בחינת ייבוא עצמי של מוצרים ומרכיבים, סגירת ומחזור הלוואות, מעבר למיקור חוץ, איחוד מחלקות בחברה, או צמצום משרות שאינן מצדיקות את עצמן.

מצד ההכנסות, היועץ עשוי למשל לבצע תמחור מחודש של שירותים ומוצרים. לא פעם, התמחור אינו מבוצע בצורה מדויקת מספיק, אינו לוקח בחשבון את כל הפרמטרים, או שיש נקודות שהלקוח עיוור אליהן. כך נוצר תמחור נמוך מהאפשרי, לעיתים אפילו הפסדי, בעיה שתתוקן בתהליך הייעוץ.

בד בבד, יכולה להיעשות עבודה על מערך השיווק והמכירות, כך שאפיקי הפרסום והשיווק יעבדו בצורה הרמונית ואפקטיבית יותר. היועץ עשוי לספק המלצות, תובנות וטיפים למנהל, לבעל העסק, לסוכנים ואנשי מכירות, וגם לפתוח דלתות על ידי סיוע ביצירת שיתופי פעולה עסקיים, איתור פלטפורמות שיווק טובות ונכונות יותר לעסק, שיפור ההתנהלות של מערך המכירות, ועוד.

במה עוד ייעוץ ארגוני וניהולי יכול לעזור?

במאמר הזה סקרתי רק חלק קטן מהנושאים בהם ייעוץ ניהולי וארגוני יכול לעזור, ועוד לא דיברתי על חיזוק היכולות הניהוליות, על הליווי שניתן לאורך זמן, או על בניית התוכנית העסקית.

אם יש לכם שאלות על התהליך, ואם אתם רוצים לשמוע איך אני יכול לעזור, צרו איתי קשר בטלפון 054-3170824 או דרך דף צור קשר באתר, ונתחיל להכיר.

שתפו:

דברו איתי

עוד מאמרים

דילוג לתוכן