ניהול ומנהיגות עם אילן סלה

ניהול ומנהיגות עם אילן סלה

ניהול ומנהיגות הם שני עולמות משיקים, אך לא זהים. כדי להבהיר זאת אתחיל בשאלה: האם לדעתכם משה רבנו היה מנהל או מנהיג? כל מי שקרא בספר הספרים יודע שמשה היה מנהיג דגול. עובדה, אנשים הלכו אחריו 40 שנה במדבר, לארץ לא נודעת. מצד שני, משה היה מנהל בינוני, במקרה הטוב. לא מאמינים? תפתחו תנ"ך ותקראו על כל הפעמים שמשה התלונן על מטלות, נכנס לקטנות, לקה בהאצלת סמכויות, ועוד.

נחזור אל משה בהמשך, אבל עכשיו בואו נדבר ישירות על נושא שעולה כמעט בכל תהליך אימון עם בעל עסק או המנהל. הנושא, או ליתר דיוק השאלה, היא – האם אתה מנהל, מנהיג או שניהם? ובעצם, מהי מנהיגות בניהול ומהו ניהול מנהיגות?

 

ניהול, מנהיגות ומה שביניהם

רוב האנשים שאני מלווה או פוגש בעולמות העסקים, חושבים שמנהיגות וניהול הן מילים נרדפות, או שזורות לחלוטין אחת בשנייה. האמת היא, שיש הבדל גדול בין השתיים. קודם כל, כי מנהל הוא תפקיד שיש בו תחומי אחריות וממדי הצלחה ספציפיים וידועים, בעוד שמנהיג הוא אדם שמוביל אנשים ומשפיע עליהם.

מי שרוצה לדעת איך להיות מנהל מוצלח צריך להבין שיכולת מנהיגות בהחלט נדרשות. יחד עם זאת, בעוד שניהול הוא תפקיד שמישהו נתן לך, ובאותה המידה גם יכול לקחת ממך מחר, מנהיגות היא איכות שאתה חייב להרוויח. אף אחד לא נעשה מנהיג מהיום למחר. זה לא עניין של מינוי, אלא של איכות. ומדובר בתהליך שלוקח זמן.

אז אם אתה רוצה לדעת איך להיות מנהל מצליח, חשוב שתבין שבלי מנהיגות יהיה קשה מאוד. נכון, בחברות מסוימות יש סמנכ"לים או מנכ"לים שנבחרו בגלל יכולות הביצוע, והם צריכים להיות ביצועיסטים. אבל בדרך כלל יו"ר או מנכ"ל צריך גם להיות מנהיג. בלי מנהיגות אתה נשאר עם תואר "מנהל", וזה לא יספיק. אם אנשים לא יסמכו עליך, לא יכבדו אותך ולא יראו בך מנהיג, תהיה מגבלה משמעותית על היכולת לנהל אחרים.

אגב, בשביל זה מנהל צריך להיות חבר, קודם כל בן אדם, אבל לא ביחסים סימטריים עם העובדים כמו עם חברים לבירה בערב.

ניהול ומנהיגות

איך מנהל הופך למנהיג?

תפקידו המהותי של מנהל הוא לגרום לאנשים שעובדים יחד להשיג תוצאות טובות יותר. קיום ישיבות צוות, עזרה בפתרון בעיות, חלוקת משימות – כל אלו הם חלק מהפעולות שמתחייבות מהתפקיד, אבל לא המהות עצמה. מנהל אינו אמור להשיג את התוצאות בעצמו, אלא לשמש כמכפיל כוח של כלל העובדים שלו. ובשביל זה צריך מנהיגות ניהולית.

האיכות הזאת מתפתחת ככל שמנהל לוקח על עצמו אחריות, שדורשת ממנו יותר השקעה, יותר התמקצעות, ומכאן גם יותר התפתחות. אכן, מנהל מצוין היא זה שלוקח על עצמו יותר ויותר אחריות, גם אם היא כרוכה בחוסר נוחות, וזוהי בדיוק התכונה שהופכת אותו עם הזמן למוביל ומנהיג.

לפי פיטר דרוקר, אבי תורת הניהול המודרנית, מנהל הוא מי שאומר "איך לעשות" ומנהיג הוא מי שאומר "מה לעשות". אם כך, מנהל שהוא מנהיג יגדיר את ה- איך וה- למה. אבל יותר מכך, הוא ייתן את ההגדרות לפי הערכים שמובילים אותו, כמו אמינות והגינות, ויביא את האנשים שלו לפעול לאורם.

למעשה, המבחן הגדול שלו יתרחש דווקא כשהוא לא נמצא, למשל אם יצא למילואים או לחופשה. בעת הזו צריך לראות אם האנשים שלו ימשיכו להיות מחוברים לערכים, או שלא? הבטחתי בהתחלה שנחזור למשה, ועכשיו אפשר להיזכר מה קרה כשמשה "יצא למילואים" על הר סיני. האם בני ישראל המשיכו לעבוד את אלוקים על פי ערכי משה, או הכינו עגל זהב? כן, גם משה הדגול נדרש לתקופה ממושכת של פיתוח מנהיגות.

בניהול, כפי שאמרתי, הוא לא הצטיין במיוחד. עם זאת, משה ידע לפנות בעת הצורך לקואוצ'רים שהזדמנו על דרכו, שיעזרו לו עם הניהול. בדרך ממצריים לארץ כנען עצר משה במדיין, והתלונן בפני חתנו יתרו על העומס השיפוטי שנפל בחלקו. כמו מנטור טוב, יתרו ייעץ לו להעמיד על העם שופטים, להאציל סמכויות – "כי כבד ממך הדבר, לא תוכל עשהו לבד".

מסתבר שגם משה רבנו, שמעולם לא קם לעמנו מנהיג כמותו, היה צריך מישהו לצידו. ואם הדבר נכון לגבי משה, בוודאי לגבי בעלים עסקים ומנהלים בימינו.

אם יש לכם עוד שאלות על מה שבין ניהול ומנהיגות, הקשיבו להרצאות שלי ותגלו עוד הרבה תחומים רלוונטיים לבעלי עסקים ומנהלים.

לעוד פרטים על אימון לבעלי עסקים ומנהלים דברו איתי בטלפון 054-3170824 או קבעו פגישה דרך דף צור קשר באתר.

שתפו:

דברו איתי

עוד מאמרים

דילוג לתוכן