למה, למי ומה זה בכלל אימון מנהלים או executive coaching ?

קואוצי'נג ניהולי הוא יישום מתודולוגיית האימון בתחומי הניהול. המטרה העיקרית של התהליך היא לקדם את הצלחת בעל העסק או המנהל, ומכאן את הצלחת העסק. זהו תהליך ממוקד מטרות, כאשר לכל מנהל ובעל עסק יש את המטרות הייחודיות והנכונות לו.

בקואוצ'ינג ניהולי קיימת אפשרות לשילוב בין תהליך של אחד על אחד, תהליך קבוצתי משולב אחד על אחד, ותהליך ממוקד בהנהלה. בכל מקרה, התהליך מותאם לצרכי ומטרות הארגון, ולאישיותו ומשימותיו של המנהל או בעל העסק.

אין ספק היום שאימון מנהלים הוא דרך אפקטיבית להשגת שיפור משמעותי בזמן קצר יחסית בתפקוד המנהלים בארגון. הקמה וביסוס של שדרה ניהולית מוצלחת, היא סופר חשובה לצמיחת העסק. היא מובילה לניהול חכם ונכון יותר ו…בשפת הביזנס " החזר ההשקעה הוא גבוה".

כל בעל עסק ומנהל, בכל תפקיד ובכל סטאטוס, צריך את אותו אחד שבאמת יקשיב לו, ורק לו. את האדם שיאיר, יכוון, ישאל, יוביל, יחזק, ישפר… Name it.

במרכזו של התהליך עומדת ההבנה כי מעבר לתפקידו בארגון, קיימים אצל כל מנהל ובעל עסק גם סולם ערכים, חוזקות\חולשות ורצונות. חיבור בין כל אלה הוא התהליך שבסופו המנהל הופך להיות נכס ארגוני.

אימון מנהלים מתוך הבנה של הדברים המניעים אותם, תאפשר לארגון או לעסק לרתום אותם למטרותיו בצורה טובה יותר, שתתבטא בתוצאות טובות יותר לאורך זמן. ועכשיו, דמיינו שאותו בעל עסק או מנהל "מעביר הלאה" את התהליך ומתחיל "לאמן" את עובדיו.

 

למי מתאים אימון מנהלים ובעלי עסקים?

אימון ופיתוח מנהלים יכול להתאים לקשת רחבה מאוד של אנשים, בשלל עמדות ותפקידים. כך למשל, ניתן לבצע אימון אישי למנהלים בכירים, אימון מנהלים בדרג ביניים, אימון מנהלים מתחילים, ולכל אורך השדרה הניהולית של חברה או ארגון. כמו כן, אימון למנהלים מתאים לזכיינים ולרשתות מזכות, לבעלי עסקים קטנים ובינוניים המעסיקים עובדים, ואף לעצמאיים שאינם מעסיקים עובדים, כלומר מנהלים את עצמם.

מעבר לכך, אימון מנהלים מתאים לחברות ועסקים בכל שלב בחייהם. בין אם מדובר בעסק חדש שעדיין מצוי בראשית הדרך של גיבוש הנורמות והתרבות הארגונית, ובין אם חברה וותיקה המעוניינת לשפר את ההתנהלות, אימון מנהלים להצלחה בהחלט יכול להביא לשינוי חיובי ומשמעותי.

אבל יותר מכל, אימון מנהלים מקצועי מתאים לכל חברה או עסק שבהם קיימת הבנה כי מי שעומד בראש הפירמידה משפיע באופן מכריע. יכולות התקשורת של המנהל או בעל העסק, הנוכחות הניהולית שלו, ההשפעה וקבלת ההחלטות, ניהול קונפליקטים והתמיכה בסובבים, המודעות העצמית – כל אלו ועוד ניתנים לחיזוק ולשיפור במהלך אימון וליווי מנהלים. תארו לעצמכם את השפעתן של יכולות מחוזקות כאלו על התנהלות החברה והעסק, בעוד הן מוקרנות כלפי מטה ומועברות אל מנהלים אחרים ואל העובדים.

 

על אילו תחומים עובדים בניהול למנהלים ובעלי עסקים?

אימון מנהלים בארגונים ולבעלי עסקים עשוי לגעת ולהתמקד במגוון רחב מאוד של תחומים. למעשה, אם מסתכלים על מה שעושה המנהל לאורך היום, ניתן לומר שהוא "מג'נגל". הוא זה שאחראי על הכל ועל כולם: על היעדים, על הביצועים, על הרווחיות, על הספקים והלקוחות, על מצב הרוח של העובדים, על נושאי שיווק ומכירות, וכמובן – הוא אחראי גם עצמו.

עם זאת, לא כל מנהל או בעל עסק מחזיק ביכולות ניהוליות "מושלמות". יש דברים רבים שלומדים על הדרך, מתוך הניסיון, וגם מנהל וותיק יחסית לא הגיע לסוף הדרך. למעשה, אצל כל מנהל או בעל עסק, בכל דרג ובכל וותק, יש נקודות עיוורות. לאף אחד מאיתנו אין "עיניים בגב" ולעיתים קרובות איננו מצליחים לראות את הגיבנת, שמפריעה לנו לתקשר את עצמנו לאחרים בצורה יעילה, שיוצרת ניהול זמן בעייתי, שמייצרת חוסר ארגון ובלגן, וכן הלאה.

יש אנשים שמעצם אופיים מחזיקים ביכולות ניהול טובות, לפחות באופן פוטנציאלי, אבל גם הם צריכים לקבל תמיכה וכלים חיוניים ממי שיודע. מצד שני, גם מי שאינו "מנהל מלידה", בהחלט יכול לפתח את היכולות באמצעות אימון ניהולי.

מנהל טוב ומצליח צריך לדעת לג'נגל בצורה מצוינת את הכדורים, ויותר מכך – להעביר את הידע והיכולות גם לאנשים בסביבתו כך שכל הפירמה תרוויח. כאמור, לאור ריבוי "הכדורים" קורס אימון מנהלים עשוי להתמקד בשורה ארוכה של נושאים, העולים מתוך שאלות ששואל המאמן. זוהי אומנותו של המאמן לדעת אילו שאלות לשאול, לזהות מתוך התשובות את הנקודות העיוורות של המנהל או בעל העסק, ובהתאם לכך לחזק ולפתח את היכולות הרלוונטיות.

הנה טעימה קטנה מהנושאים שעליהם אפשר לעבוד במהלך אימון מנהלים אישי או קבוצתי, המשתנים כאמור בהתאם למאפייני המנהל או בעל העסק, לפי צרכי הארגון ועוד:

 

פיתוח מיומנויות ניהוליות:

  • ניהול זמן: תכנון יעיל, סדרי עדיפויות, ניהול משימות, התמודדות עם הסחות דעת.
  • תקשורת: תקשורת בינאישית אפקטיבית, מתן משוב, העברת מסרים, ניהול קונפליקטים.
  • קבלת החלטות: ניתוח נתונים, שיקול דעת, בחירה מושכלת, התמודדות עם אי ודאות.
  • הנעת עובדים: יצירת מוטיבציה, העצמת עובדים, בניית צוותים חזקים, פיתוח מנהיגות.
  • ניהול משא ומתן: משא ומתן עסקי, גישור, פתרון בעיות מורכבות.
  • ניהול פרויקטים: תכנון, ביצוע, בקרה, ניהול סיכונים, עמידה ביעדים.

 

פיתוח אישי:

  • מודעות עצמית: הבנת חוזקות וחולשות, זיהוי דפוסי התנהגות, ניהול רגשות.
  • ביטחון עצמי: העצמת האמונה ביכולות, התמודדות עם אתגרים, יזמות וקבלת סיכונים.
  • אינטליגנציה רגשית: הבנת רגשות עצמיים וזולת, אמפתיה, תקשורת בינאישית אפקטיבית.
  • גמישות מחשבתית: הסתגלות לשינויים, פתרונות יצירתיים, חשיבה מחוץ לקופסה.
  • ניהול לחץ: התמודדות עם עומס עבודה, לחץ נפשי, שמירה על איזון בין עבודה לחיים אישיים.

עם מי עושים אימון למנהלים ובעלי עסקים?

לא משנה אם מדובר על אימון מנהלים בכירים או אימון מנהלים צעירים, אימון לבעל עסק קטן או לזכיין – את הכלים מקבלים ממי שמחזיק בהם, מי שמשופשף ומיומן, ומי שיודע מה זה להחזיק את האחריות על הכתפיים. עם ניסיון ניהולי בכיר של יותר משני עשורים, ואחרי ליווי ואימון של מנהלים ובעלי עסקים רבים, אני יודע שיש לי מה לתת גם לכם.

דברו איתי, ספרו לי מה תרצו להשיג בתהליך ועל האתגרים הניהוליים שלכם. אני אגיד לכם מה אני שומע בין השורות, וביחד נצא לדרך.

רוצים עוד פרטים על אימון למנהלים ובעלי עסקים? דברו איתי בטלפון 054-3170824 או קבעו פגישה דרך דף צור קשר באתר.

שתפו:

דברו איתי

עוד מאמרים

קואצ'ינג ניהול למנהלים

קואצ'ינג ניהול למנהלים ובעלי עסקים: כולנו בני אדם, ויכולים להשתפר בעל עסק וכל מנהל באשר הוא, לא מלקק דבש. זהו תפקיד מורכב, מאתגר, ובעיקר בודד,

דילוג לתוכן